depressie

Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Disclaimer
Depressie en sport
Bewegen is gezond en nog leuk ook! Het staat onomstotelijk vast dat regelmatig
bewegen een positieve invloed heeft op gezondheid en welbevinden. Of je nu jong bent
of oud, sportief of minder sportief aangelegd, depressief of niet; dat geldt voor
iedereen.
Sommige positieve effecten van lichaamsbeweging zijn direct al merkbaar, zoals het
ontspannen en voldane gevoel na afloop. Andere effecten worden pas later duidelijk,
zoals het verkrijgen of behouden van een gezond lichaamsgewicht, een goede conditie,
minder last van ouderdomskwalen en een vitale uitstraling.
Bewegen betekent ook gezelligheid door samen met anderen sportief actief te zijn. Ook
biedt het de mogelijkheid andere mensen te Ieren kennen. Kortom, sportief bewegen is
plezier waar je ook nog gezond van wordt!

Wat is een depressie?
Iedereen kent momenten van somberheid of verdriet. Meestal duren deze niet langer
dan een paar dagen en hangen ze samen met tegenvallers of bepaalde gebeurtenissen.
Als deze somberheid langer duurt dan wee weken wordt er gesproken van
depressiviteit.
Bij een depressie is in de meeste gevallen sprake van een veelheid aan verschijnselen,
waarbij de ernstige en langdurige sombere stemming vaak de belangrijkste is. Men
voelt zich lusteloos, heeft nergens zin of plezier in en krijgt vaak problemen met slapen.
Het nemen van initiatief vermindert en prestaties lopen terug. Vaak komen daar
concentratieproblemen, soms schuldgevoelens, angst en gespannenheid bij.
Angstgevoelens kunnen zich uiten in beverigheid, hartkloppingen of benauwdheid. Naast
psychische klachten treden ook lichamelijke klachten op: pijngevoelens worden
versterkt, er is sprake van vermoeidheid en vaak een zwaar gevoel in armen en benen.
Depressieve mensen eten vaak met tegenzin en kunnen daardoor afvallen, maar ook
het tegenovergestelde komt voor. Het denken, voelen en bewegen is vertraagd en / of
verstoord.

Vormen van depressie
Onderscheid kan gemaakt worden tussen mildere stemmingsklachten en een echte
depressie. Bij een depressie is het noodzakelijk dat u de huisarts raadpleegt. Naast
lichaamsbeweging is behandeling nodig.

Bewegen en depressie
Regelmatig bewegen is, naast behandeling met medicijnen of gesprekken, voor mensen
die een depressie hebben zeer aan te raden. Het versterkt uw lichamelijke conditie en
het voelen van verbetering daarvan geeft energie en bevordert uw genezing.
Verschillende zintuigen worden aangesproken (horen, zien en voelen).
Ook wordt het sociale contact gestimuleerd. Uw kennissenkring kan zich op zich deze
manier uitbreiden. Daarnaast wordt u van bewegen lichamelijk moe, waardoor u beter
slaapt.

Geen zin...
Mensen met een depressie hebben soms minder zin in bewegingsactiviteiten. Dit kan
samenhangen met de somberheid en lusteloosheid die kenmerkend zijn voor een
depressie.
Wanneer u besluit te gaan bewegen, verwacht dan niet meteen dat u het "leuk" gaat
vinden. Beschouw het als werken aan uw gezondheid. Wanneer u het ook nog plezierig
gaat vinden betekent dit dat u op de goede weg bent.

Bewegingsadvies
Bij de keuze voor bepaalde bewegingsactiviteiten kunt u kiezen voor sporten
spelvormen die u vroeger heeft beoefend. Daarnaast zijn sporten aan te bevelen,
waarbij u gedurende een langere tijd in beweging bent, zoals wandelen, fietsen en
joggen. Sport en bewegingsactiviteiten zijn ook aan te bevelen, omdat uw spieren zich
kunnen ontspannen. U leert uw lichaam weer kennen en vertrouwen. Hierdoor kunt u
grenzen verleggen en neemt uw zelfvertrouwen toe. De angst voor tegenslagen en
mislukkingen zal afnemen.
Bij stress klachten en sterke spierspanning zijn ontspannende activiteiten als tai-chi,
yoga en samen wandelen of fietsen in de natuur, zwemmen, sauna en massage aan te
raden. Deze activiteiten kunnen met name gezien worden als afwisseling met de
inspannende activiteiten.
Zorg voor een rustige trainingsopbouw wanneer u begint met een nieuwe activiteit. Op
deze manier heeft u minder kans op klachten zoals spierpijn, toename van
vermoeidheid en toename van angst.
U zult merken dat sporten stemmingsverbeterend werkt. Mensen met een depressie
zitten vaak in een vicieuze cirkel en deze kan met behulp van bewegen doorbroken
worden. U zult een gevoel van onafhankelijkheid ontdekken.

De rol van de omgeving
Uw naaste omgeving, zoals partner, kinderen en vrienden, kan bij het stimuleren van
bewegen een belangrijke rol spelen. Wanneer u het vervelend vindt om alleen naar een
sportclub te gaan, kunt u een familielid of iemand uit de buurt vragen met u mee te
gaan. Ook kunt u afspreken om samen een dagelijkse wandeling of fietstocht te maken,
bijvoorbeeld om boodschappen te doen.

Beweegtips
Hieronder volgen nog een paar tips om op verantwoorde wijze in beweging te komen en
te blijven.

ˇ kies voor een activiteit of sport die u leuk vindt en die bij u past. Ga gerust eens kijken
voor u besluit mee te doen.
ˇ bewegingsactiviteiten van "Meer Bewegen voor Ouderen" (MBvO) zijn geschikt voor de
wat oudere 55-plusser.
ˇ het voordeel van bewegen in een groep is dat de deskundige leiding erop toe ziet dat u
zich niet te veel, maar ook niet te weinig inspant.
ˇ heeft u al aan dansles, tai-chi, schaatsles of yoga gedacht?
ˇ licht uw begeleider in over uw aandoening. Deze kan u stimuleren om deel te blijven
nemen aan de activiteiten.
ˇ bewegingsactiviteiten voor 55-plussers zijn bekend bij de Stichting Welzijn Ouderen in
uw gemeente.
ˇ beweeg of sport bij voorkeur samen met anderen, bijvoorbeeld uw partner, een goede
vriend of vriendin. Geeft u samen op; dat is gezellig en zo kunt u elkaar blijvend
motiveren.
ˇ neem eens een kijkje bij een Fysiosport of fitnesscentrum bij u in de buurt en laat u
voorlichten over de verschillende activiteiten die daar mogelijk zijn.
ˇ wanneer u zojuist gestart bent laat u dan vooral niet opjutten. Neem even gas terug
als u moe of buiten ademt bent. Beter langzaam opbouwen dan in één keer afknappen!
ˇ probeer op meerdere dagen in de week actief te zijn. Bijvoorbeeld door de ene dag te
fietsen, de volgende dag een sportactiviteit te doen en dan weer eens een mooie
natuurwandeling. Af en toe een rustdag inlassen is natuurlijk niet verkeerd.
ˇ bij een Sport Medisch Adviescentrum (SMA) kunt u terecht voor een sporttest en een
persoonlijk beweegadvies.
ˇ wees trots op elke dag dat u in beweging bent gekomen.

Kortom, bewegen en depressie vormen een uitstekend en vooral ook een gezond
koppel.

Meer informatie:

GGZ Nederland
Postbus 8400
3503 RK Utrecht
Telefoon: 030-288 59 59

Informatiecentrum Geestelijke Gezondheid
Beekstraat 84
6811 DZ Arnhem
Telefoon: 026-4452586


Dit is een bewerkt artikel van Nederland in Beweging