Home
Massage
Email
Haptonomie
Luisterlessen
Thema's
Hier doet het pijn
Ontspandag
Disclaimer
Aanhechting scheenbeenspier (achterste)

Diagnose:
Pijn, soms in combinatie met pijn achter en onder de binnenenkel, die kan uitstralen naar de binnen en onderzijde van de voet. De pijn neemt toe bij het naar binnen draaien van de voet.
Als de plek er rood uitziet en warm aanvoelt kan er sprake zijn van een irritatie of ontsteking.

Oorzaak:
Dit is een overbelastingsblessure die vaak voorkomt bij wandelaars en hardlopers. De functie van de spier is het binnenwaarts heffen van de voet ter voorbereiding op de "haklanding".
Meestal ligt de oorzaak in een te snelle opbouw van de training. Omdat een afwijkende voetstand ook de oorzaak kan zijn is het verstandig de voeten (en schoenen) te laten controleren door een arts, fysiotherapeut of (sport) podoloog.

Behandeling:
Zelf: halveer in eerste instantie de trainingsbelasting, eventueel rust, koelen en wegnemen achterliggende oorzaak.
Medisch: arts, fysiotherapie

Training:
Train op halve belasting, of minder, tot de blessure genezen is. Ga daarna weer heel geleidelijk opbouwen.

Algemene oefening voor beide voeten.
Met onderstaande oefening mobiliseer je veel voetgewrichten en breng je wat extra kracht in de spieren.

Leg een dunne (hand)doek op de grond.
Zet, met blote voeten, je tenen op dichtstbijzijnde rand van de doek.
Grijp met je tenen naar de doek en haal de doek naar je toe. Doe dit tot de doek als een prop onder je voeten zit.
Herhaal dit een aantal keren per dag.
Als je het met alleen de doek te makkelijk vindt kun je de oefening verzwaren door een gewicht op het verste uiteinde van de doek te plaatsen.

Arie Meijboom
Sportmassagepraktijk Meijboom


Aanhechting scheenbeenspier